
In- en uitchecken
Zo werkt het in- en uitchecken bij jouw busreis.
Voor elke reis die je met de bus, tram of trein maakt, moet je in- en uitchecken.
Met je betaalpas of mobiel gaat dat net zoals met je OV-chipkaart, namelijk:
- Haal je betaalpas (of creditcard) uit je portemonnee of telefoonhoesje. Zo weet je zeker dat je met 1 betaalpas incheckt.
- Houd je betaalpas tegen het poortje of paaltje en je bent ingecheckt! Je hoort 1 piepje als het goed gaat.
- Gebruik dezelfde betaalpas om weer uit te checken. Je hoort dan 2 piepjes.
Goed om te weten: stap je over naar een andere vervoerder? Check eerst uit bij de huidige vervoerder en check vervolgens in bij de nieuwe vervoerder.
Vergeten in- of uit te checken? Dat overkomt de beste!
Heb je niet uit kunnen checken? Was er sprake van een storing of ben je het vergeten? Je kunt dan restitutie aanvragen:
OVpay
Wanneer je vergeten bent om uit te checken met je bankpas, kan je dit zelf aanpassen op de website van OVpay. Alleen wel pas 5 dagen na je reis. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.
Goed om te weten: Krijg je geld terug? Dan krijg je dit vaak binnen 5 dagen op je rekening. Soms duurt het langer. Het kan maximaal 15 dagen duren. Of we verrekenen het met je eerstvolgende rit. Moet je nog betalen? Dan schrijven we binnen 15 dagen het bedrag van je rekening af.
OV-chipkaart
Op www.uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen je saldo terug. Maak je reis compleet door het ontbrekende vertrek- of aankomststation in te vullen. Je mag via www.uitcheckgemist.nl maximaal 3 keer per half jaar restitutie aanvragen voor het vergeten van het uitchecken. Let op: je moet binnen 6 maanden na datum je saldo terugvragen.
Tip: meld je aan voor de Uitcheck Gemist Alert. Je ontvangt dan een bericht als je een check-in of check-uit mist.
Als je frequent reist, staat de rit al binnen 24 uur op www.uitcheckgemist.nl. Reis je niet vaak met de OV-chipkaart? Dan kan het tot maximaal 14 dagen duren voor de onvolledige rit op de website te vinden is.
Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart.