
Alles over OV-chipkaart
Goed om te weten: je kunt nu óók in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel.
De OV-chipkaart is een landelijk vervoerbewijs voor bus, trein, tram en metro. Met de OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer. Het is van belang om in iedere bus in- en uit te checken, ook bij een overstap. Ook bij het reizen met de trein check je in- en uit, maar dan op het perron.
Er zijn twee soorten kaarten: de persoonlijke OV-chipkaart en de anonieme OV-chipkaart.
Persoonlijke OV-chipkaart
Deze kaart is persoonlijk, dus voorzien van je naam, geboortedatum en foto. Hierdoor kunnen op deze kaart persoonsgebonden abonnementen geladen worden, maar staan ook automatisch andere persoonsgebonden elementen, zoals leeftijdskorting.
Extra voordeel van de persoonlijke kaart is de mogelijkheid van automatisch opladen. Dit betekent dat je saldo automatisch aangevuld wordt bij het bereiken van een afgesproken minimumbedrag. Zo weet je zeker dat er altijd voldoende saldo op je kaart staat.
- Bij verlies of diefstal kan de kaart worden geblokkeerd.
- De kaart kan niet aan een ander worden uitgeleend.
- Via Mijn OV-chipkaart (www.ov-chipkaart.nl) zijn je reisgegevens online te checken.
- Bestel online via www.ov-chipkaart.nl.
- Bekijk alle voorwaarden rondom de OV-chipkaart op Voorwaarden - OV-chipkaart.nl.
OV-chipkaart opladenen en bestelde producten ophalen
Er gaan servicepunten verdwijnen. Check dus voordat je gaat of het servicepunt er nog staat. Of stap over op in- en uitchecken met je betaalpas. Dan hoef je nooit meer saldo te laden. Wel zo makkelijk. Kijk of het iets voor jou is op ovpay.nl.
Qbuzz Mobiel Servicepunt Fryslân
Ons mobiele servicepunt staat op verschillende locaties in de regio. Hier kun je je OV-chipkaart opladen met saldo of je bestelde producten, zoals abonnementen, ophalen. Senioren die gebruikmaken van de 65+ korting kunnen hier ook terecht voor hun OV-chipkaart. Klik hier om te zien wanneer en waar het mobiele servicepunt bij jou in de buurt is.
Via de Servicepuntenzoeker vind je een servicepunt bij jou in de buurt.
Anonieme OV-chipkaart
Deze kaart is anoniem en kan daarom ook door anderen worden gebruikt. Het is niet mogelijk om met anderen tegelijkertijd op één kaart te reizen. Op de anonieme kaart kun je ook geen leeftijdskorting krijgen of abonnementen plaatsen. Je kunt alleen reizen op saldo met deze kaart. De kaart kan niet worden geblokkeerd bij verlies of diefstal.
Met de komst van OVpay (betalen in het OV met je bankpas, creditcard of mobiel) is de anonieme OV-chipkaart niet meer nodig. Als de kaart is verlopen adviseren wij ook om geen nieuwe aan te schaffen maar met bankpas of mobiel te reizen. De voordelen hiervan zijn:
- Je betaalt geen kosten voor een ov-chipkaart.
- Je kan direct in- en uitchecken zonder eerst saldo op je kaart te zetten. We schijven geld aan het einde van de dag van je rekening.
- Er kunnen steeds meer kortingen en abonnementen op je betaalpas gezet worden.
- Ook bij het reizen op de bankpas kunnen vervoerders geen persoonlijke gegevens inzien.
Verloren of defecte kaart?
Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen of ben je de kaart kwijtgeraakt? Bel Klantenservice OV-chipkaart via 0900-0980 (gebruikelijke belkosten) om je kaart te blokkeren. Heb je producten op je kaart? Bestel dan een vervangende kaart, dan worden je producten automatisch geladen op je nieuwe OV-chipkaart.
Is je kaart defect? Wanneer de kaartlezer van onze bussen geen enkele reactie geeft als je je OV-chipkaart er voorhoudt, dan kan het zijn dat je kaart defect is. Je kunt zelf controleren of je kaart echt kapot is door je kaart te laten controleren bij de Qbuzz Servicewinkels op de busstations van Gorinchem Station en Dordrecht CS. Zelf controleren doe je zo:
- Negatief saldo? Dan kun je niet meer inchecken of met een abonnement reizen. Vul je saldo aan tot minimaal € 0. Daarna kun je weer reizen.
- Vergeten uit te checken? Na 12 keer blokkeert je kaart. Laat je blokkade verwijderen bij een balie van een OV-bedrijf waar je voor het laatst hebt ingecheckt.
- Automatisch opladen op je kaart? Dan kan het zijn dat je saldo tijdelijk geblokkeerd is, omdat mislukte incasso's niet betaald zijn. Of omdat je schuld hoger is dan € 60,00. Je leest hier hoe je alsnog kunt betalen en de blokkade kunt verwijderen.
Belangrijk te weten
- Borg. Aan het begin van de reis is nog niet het exacte aantal kilometers bekend dat je gaat reizen. daarom wordt bij het inchecken van je reis € 4 borg van je kaart afgeschreven voor uw busreis. Bij een treinreis is dit € 10 (ook bij 20% en 40% korting).
- Bij het uitchecken aan het einde van je reis wordt de borg verrekend met de prijs van je reis. Check dus altijd uit. Ook wanneer je gaat overstappen.
- Overstappen. Stap je binnen 35 minuten over op een andere bus, tram of metro, dan betaal je niet opnieuw het instaptarief.